söndag 1 november 2009

Program två

Nu blev det "äntligen" en riktig Dansbandskamp!
Alla band kunde sjunga och spela, det satt ihop hyfsat snyggt och konkurrensen var hårdare än i premiärprogrammet. Det kändes verkligen att startfältet var tuffare och att Date och Black-Ingvars inte var självklara.
Zekes fick välförtjänt en guldstjärna. Det är alltid roligt att bli positivt överraskad. Unga trevliga killar, med en tydlig ambition, att spela just dansmusik. Inte maskera en egentlig popkarriär. För det är en väldig skillnad på att spela 4 timmar ute på en folkpark 3 kvällar i veckan och att göra 20 minuter singbackframträdande. Att vilja välja det första alternativet är bara att gratulera.

Date gjorde också bra ifrån sig, kanske det bandet få ett ordentligt genombrott? I så fall är det för att man förstår vitsen av att inte spela för den inbitna danspubliken, utan bredda sig musikaliskt.

Sen följde ett charmigt Per-Gunnarz och ett snyggt 90´s Avenue. De första var minst sagt energiska och de sista "flickfavoriter". Men om jag vore skivbolag skulle jag skämmas idag. Att skicka ut pressmeddelande och skriva om "det nya undret på pophimlen" och inte nämna dansband med ett ord (samt att i intervjuer förneka dansbandsidén) är korkat. Det är nog inte ungdomarnas fel, utan de dåliga rådgivarna.

Black-Ingvars gjorde förstås vad de kunde, dock i expressfart vilket också tog dem ur tävlingen. Men lika glada var de för det och vi skålade för väl genomförd match efteråt.

När sändningen är klar är det en timmes mingel i pressrummet. Därefter var det skönt att slappna av i danslokalen och skåla med min kamrat Anne-Lie Rydé som tagit sig dit för att heja på Zekes. Lite dans blev det också innan sängen kallade...
...på Sveriges sämsta hotell; Mälarblick. Denna gång slutade elementet fungera lagom till natten och började fungera igen när jag skulle lämna rummet. Än en gång fascineras jag över hur ägarna Svenska Hem Arena är så allt igenom inkompetent när det gäller sitt hotell. Det är en blandning av Fawlty Towers och The shining, där personalen gör vad den kan för att blidka alla arga gäster (för de är många). Att ta 1 200 kr för rum utan värme är inte ett hån. Det är rån.

23 kommentarer:

  1. Grymt, nu börjar de likna något!
    Håller med dig på alla punkter... speciellt ang 90´s - pressmeddendet talar för sig själv.

    Blir dock lite orolig att inte media uppmärksammar mer.. exempelvis expressens söndagsnummer skrev enbart om black ingvars... åter igen, hur måga helsidor orkar man läsa. Ingenting angående kampen, vinnarna etc.. knasigt!

    SvaraRadera
  2. Håller med dig också Thomas ! Känns sköt att Black-Ingvars är borta. Men Zekes där har vi nog årets scotts varning på, (även om jag trodde de skulle bli Svänzons).

    När det gäller 90,s Avenue ´är de bara dumt att haft med dom från första början istället för att svt tagit in ett mogen band istället ex. Claes Löwgrens eller Stensons.

    Tack för mig Jimmy

    SvaraRadera
  3. Intressant Döjken !

    Skulle gärna vilja veta i vilka tidningar du läst om förnekelsen om dansband, då vi sitter med repetoar som skall fungera att dansa till och även sitter med folk som dansar i stort sett heltid som är med och bedömer deras låtrepetoar. 90's Avenue jobbar med en repetoar på 4 timmar, 4x50min, den skall vara klar i början av 2010.
    Så vi lär nog synas för eller senare. För övrigt tycker jag att Zekes o Date var rätt vinnare i helgen, hils från 10 mil norr om din lägenhet :-)
    / Maxe

    SvaraRadera
  4. Blir orolig för hotellet - hade sett fram emot en härlig hotellweekend, men det där låter ju inte kul...

    SvaraRadera
  5. Tjo.... lyssnade faktiskt 90s Avenue på deras hemsida, månslåten va jättebra, tack för ett bra program danslover lina.

    SvaraRadera
  6. Jag har oxå lyssnar på 90's Avenues Månslåt.. grymt bra!! Synd att dom inte fick framföra den, för det va verkligen dansband och inget annat!

    SvaraRadera
  7. Dåliga förlorare? Inte alls.
    Inte 90’s Avenue i alla fall och inte vi föräldrar heller.
    Dansbandskampen är en tävling och det hör till reglerna att man kan trilla ur, oftast då beroende på falsksång eller att bandet inte håller måttet musikaliskt.
    I detta fall var det inte så.

    Vi alla bakom 90’s Avenue var så lyckliga över bandets strålande och felfria framträdande! Det kunde inte gått bättre.
    Det visar sig också av allt beröm som efteråt strömmat in, däribland från flera tunga namn i branschen.
    Väldigt synd att de inte fick spela sin andra låt, Work of Art. Men den finns på nätet nu och den som vill kan lyssna här: http://www.90savenue.se
    Där kan ni även höra bandets nya dansanta singel: Sagor utan lyckliga slut.

    Detta var vad pojkarna i 90’s Avenue fick höra efter att ha spelat sitt tävlingsbidrag ”Sista andetaget”:
    -Jag tror att er manager vill att ni ska göra karriär som popband via TV-tid i dansbandskampen! I så fall tar den TV-tiden slut nu.

    Vad jag i dag skulle vilja veta är hur en vuxen människa (Thomas Deutgen) som borde veta sitt ansvar kan utsätta ett gäng 17-18-åringar för ett sådant grovt påhopp i direktsänd TV. Hur tänkte han???
    Jag vet att han nu försvarar kritiken med att han läst ett pressmeddelande.
    Men - vad skivbolaget skrivit utan grabbarnas vetskap borde inte grabbarna fått stå till svars för inför en miljonpublik!!!
    De är för unga för en sådan smäll och hade verkligen inte förtjänat den.
    Hur försvarar de ansvariga på SVT det? Vem tar ansvar?

    Detta påhopp var så grymt orättvist.
    Som väl insatt i 90’s Avenue´s idoga repetitioner, planer och skivinspelningar kan jag intyga att de satsar på en danspublik och repeterar en fyratimmarsrepertoar för danskvällar.
    Lördagen före sin medverkan i Dansbandskampen spelade de på danspalatset Sandra i Kalmar tillsammans med Thorleifs som för övrigt öste lovord över dem.
    Peter Rudenborg på etablerade Nöjeskällan svarar för deras bokningar på dansställen över hela landet inför nästa år och framåt.

    90’s Avenue satsar på danspubliken.
    Och de kommer fortfarande att spela popmusik och ballader. Popmusik, schlagers, rock och ballader, covers och eget - som det går att dansa till.
    Detta är deras unga, friska satsning för att locka ungdomar till dansbanorna!!! Och av just den anledningen trodde vi att de blev uttagna i programmet…

    Som sagt, i en musiktävling kan allt hända. Juryn säger sitt. Folket röstar.
    90’s Avenue fick inte tillräckligt många röster.
    Det får man ta.
    Men att få ta emot ett djupt orättvist påhopp som inte ens handlar om bandets framförande av sin tävlingslåt ska ingen behöva acceptera. Det är för grymt.
    En offentlig ursäkt till 90’s Avenue inför samma miljonpublik som i lördags vore på sin plats, Thomas Deutgen.


    Bästa hälsningar
    Christina Wendel, mamma till en av musikerna i 90’s Avenue

    SvaraRadera
  8. Hej,
    Över 200 band sökte till Dansbandskampen i år. Av dessa valdes 26 ut. Juryn har inte varit delaktig i uttagningen. Vi i juryn ställer samma krav på alla band som är med i tävlingen, dvs vi gör ingen skillnad på grund av eller tack vare ålder.

    I lördags tyckte vi alla i juryn att Zekes var bäst utifrån en rad kriterier. Det tyckte också svenska folket. Vad vi i juryn säger har betydelse, men långt ifrån alla som tittar fattar sedan beslut utifrån juryns omdöme.

    Vad som tydligen är bortglömt var att jag i inledningen sa att det var bra sång och ett ambitiöst framträdande, om än kort så ett kärnfullt och sant omdöme.

    Jag har också fått pressmeddelanden från skivbolaget, samt läst på andra ställen, att 90´s Avenue benämns som "det nya svenska popundret". Vilket förstås är bra betyg för bandet, men då kanske andra musiktävlingar än just Dansbandskampen passar bättre.

    För min poäng genom hela Dansbandskampen är att banden verkligen ska vilja spela just dansmusik och vara stolta över det. Alltför många band säger:
    "Vi vill inte vara ett dansband". Och då undrar jag förstås vad de har i tävlingen att göra.

    Så din kritik ska istället riktas mot bandets, i det här fallet, dåliga rådgivare.
    Och därmed lämnar jag den här debatten!

    SvaraRadera
  9. I örat på ett musiköra5 november 2009 kl. 01:36

    Tycker juryn skall bedöma utifrån uppträdandet under Lördagskvällen! De kan inte och skall inte ta ansvar för hur de deltagande banden låter i andra sammanhang.Det är bandens och arrangörernas ansvar! Reglerna måste också till en eventuell ytterligare omgång ändras så att samtliga band får spela låtar ur sin ordinarie reportoar. Detta skapar trygghet för banden och visar en rättvis bild av hur banden egentligen låter ute på sina dansjobb! Tävlingen skall inte handla om nytt eller gammalt, det skall handla om att leverera kvalitativ dansmusik!

    SvaraRadera
  10. Svar till Thomas Deutgen:

    Tack, reglerna för Dansbandskampen vet jag. De fick bandet via kontrakt redan i somras.
    Vad du och svenska folket tyckte om Zekes vet jag också. Jag tycker själv att de är värda allt beröm de fått.
    Ja, det var ett synnerligen kort ”kärnfullt och sant omdöme” du gav när du berömde killarnas insats på scen. Det minns nog ingen som hörde den grova råsop som du sedan lät följa…
    Bandet jag skriver om, dvs 90’s Avenue, har aldrig sagt ”vi vill inte vara ett dansband”, så varför tar du över huvud taget upp det som ditt försvar?

    Du har nu dragit dig ur debatten. Men eftersom du inte besvarade det saken gällde ens när du försökte bemöta kritiken ber jag dig läsa nedanstående rader ur mitt första inlägg en gång till:

    ”Jag vet att han nu försvarar kritiken med att han läst ett pressmeddelande.
    Men - vad skivbolaget skrivit utan grabbarnas vetskap borde inte grabbarna fått stå till svars för inför en miljonpublik!!!
    De är för unga för en sådan smäll och hade verkligen inte förtjänat den.
    Hur försvarar de ansvariga på SVT det? Vem tar ansvar?”

    Jag kan förtydliga ytterligare och med versaler:

    Dåliga eller bra rådgivare, pressmeddelanden och/eller tidningsartiklar…
    INGET AV DET ÄR KILLARNA I 90’s AVENUE ANSVARIGA FÖR!

    De spelar dansmusik och de tävlade i Dansbandskampen. De hade lagt ner hela sin själ och hjärta i denna tävling som för dem var på allvar.
    De ”lekte” inte dansband som vissa andra i lördags.
    Men de fick en råsop av dig för saker de inte kan rå för. Allt som står i tidningen är inte sant, Thomas Deutgen. Och pressmeddelanden kan missuppfattas/feltolkas.

    Pophimlen kan även gälla dansband, popunder kan faktiskt spela dansmusik. Det är ju ”populär musik” det handlar om. Musik som går att dansa till!
    Än en gång: 90’s Avenue kan inte lastas för vad som skrivs om dem. De står för vad de spelar och för vad de är.
    Du borde tagit reda på fakta kring ungdomarna och vad de står för innan du utdelade ett sådan svidande och skoningslöst påhopp – i direktsändning!!!
    Varför brast ditt omdöme så?

    Det är DET jag vill att du förklarar. Och gärna ursäktar på lördag.
    Detta unga dansband bör få upprättelse offentligt och du är den som kan ge dem det.


    Bästa hälsningar
    Christina Wendel

    SvaraRadera
  11. Oj vilka dåliga förlorae de finns håller helt med Detugen. Pop och dansband ska skiljas ut.

    SvaraRadera
  12. I örat på ett musiköra5 november 2009 kl. 13:20

    Christina Wendel..dina artiklar är jättebra och konstruktiva. Ger mitt stöd till dig i det du skriver.

    Thomas Deutgen...gillar även ditt engagemang omkring dansbandsmusiken och din härliga attityd som jurymedlem.

    Men.. denna gång håller jag med Christina Wendel du kunde varit lite mer varsam!

    Som jag skrev i mitt förra inlägg:fokusera på själva uppträdandet under Lördagskvällen istället för att göra sidobedömningar som ingen ändå vet vart de slutar. Se på Larz Kristerz och Scotts utveckling, inte är det dansbandskvällar med dans som äger rum på deras spelningar i första hand. Det är ju mest publik som står och lyssnar på deras spelningar!

    Jag vill påstå att utifrån Lördagens tävling
    var 90´s Avenue ett mångfaldigt bättre dansband än katastrofala dansbandet Date, dom kan ju varken spela eller sjunga! Black Ingvars och Per Gunnarz jämför jag inte ens med , dom var ett enda stort skämt i detta sammanhang!

    SvaraRadera
  13. Ja, du Thomas. Du verkar ha fått en hönsmamma på halsen. Är det något man måste ha i musikbranschen så är det skinn på näsan. Det vet jag av egen erfarenhet. Har man inte det ska man söka sig ett annat jobb. Men mammor i allmänhet och hönsmammor i synnerhet har nog svårt att inse det. Det blir nästan lite gulligt pinsamt det hon skriver.

    /Lenny

    SvaraRadera
  14. Jag har i dag sett Dansbandskampen på på nätet och i kväll sett debatt på TV där det diskuterades om hur barn exponeras i olika TV-program. Jag fastnade för en kommentar som sades i debatt i kväll och som gick ut på att med de regler som SVT har skulle det alrig förekomma att barn eller ungdomar visas i sammanhang som kan vara kränkande för dom.
    Den regeln verkar inte gälla dansbandskampen!!
    Efter att ha sett hur Tomas Deutgen i lördags behandlade dessa tonåringar i 90s avenue instämmer jag med övriga talare på denna blogg som kräver att någon står till svars för denna kränkning av unga människor i direktsändning inför en miljonpublik på bästa sändningstid i SVT.
    Såg ni killarnas ansikten?
    Såg ni deras bestörtning? är DET underhållning?
    Såg ni Settmans reaktion?
    Hörde ni det ögonblick av total tystnad efter Deutgens sagt att "er TV-tid slutar nu"?
    Sover du gott om nätterna, Tomas Deutgen?
    Har du en aning om hur mycket arbete som ligger bakom för dessa grabbar och hur mycket de måste ha jobbat för att låta så vuxet och proffsigt och BRA som dansband?
    Jag har spelat gitarr i dansband i 25 år, så jag vet...
    Hade du sågat dem för deras musikaliska insats hade det varit en sak, det är nog alla beredda på som ger sig in i en musiktävling ÄVEN om ingen tror att SVT skulle befatta sig med rena Idol-fasoner hämtade från TV4 men det var precis vad Tomas Deutgen gjorde här.
    Så lågt! Så sjukt lågt, Deutken!
    Jag hörde en arbetskamrat säga att hon for illa resten av programmet för hon tänkte bara på hur dessa unga killar mådde efter en sådan orättvis behandling och jag håller med henne!!!!
    Dessutom är det ett faktum att 90s Avenue var lördagens bästa band tillsammans med Zekes.
    Dom var värda allt annat än denna "barnmisshandel". VEM TAR ANSVAR???

    SvaraRadera
  15. Musiklärare på Kulturskolan6 november 2009 kl. 11:09

    90's Avenue måste få bli Joker-band i år!!!
    Jag följde hela förra årets omgång av dansbandskampen och jag tycker att inget av nykomlingarna då eller i årets båda porgram har varit så musikaliska och genuint duktiga som dessa ungdomar - och att de är så unga gör ju det hela så mycket roligare!
    Ett ungt band som drar ung publik till våra dansställen. En ny generation behövs!
    Jag har också lyssnat till båda bidragen och 90's Avenues version av Måns-låten står sig över allt som hittills spelats i programmet!
    Har även hört deras nya singel på nätet - en mycket bra danslåt!
    Tänk om, Thomas Deutgen. Du har gjort ett stort misstag.

    SvaraRadera
  16. Lena, dansbandssångerska6 november 2009 kl. 19:58

    Hej! Jag har aldrig läst din blogg förr, Thomas, men jag såg Dansbandskampen i lördags och reagerade som gammal dansbandssångerska på din orättvisa beskyllning av detta genommusikaliska band! I dag hörde jag 90's Avenues andralåt Work of Art av Måns Zelmerlöf på Dansbandskampens hemsida, sedan letade jag efter en plats att lägga in en protest mot dig och fann den här.
    För alla med musiköra, alla musikaliska OCH alla som kan dansa hörde här ett ungt och fantastiskt bra dansband!!! Man brukar skriva "lovande" om killar i den åldern men de här var fullfjädrade... Vilka musiker! Balladen de spelade var heller ingen lätt låt att framföra men de framförde den perfekt. Work of Art svängde något grymt och var den klart bästa andralåten i lördags, det vet jag nu.
    Så synd att de inte fick spela den!! Hur stor del har du i det, Thomas?
    Dansbandssfolk är ett släkte för sig, det vet jag, och sitter du och säger att de är ett popband och inte har i TV att göra och att deras tv-tid är slut nu så röstar heller inte dansbandsfolket. Så jättesynd på kvällens bästa band!
    Hälsningar Lena

    SvaraRadera
  17. Ska SvT ta sitt ansvar i kväll eller ska TV4-mentaliteten fortsätta???
    Det unga bandet från förra lördagen bör få upptättelse.
    Alla danskompisar jag talat med under veckan tycker detsamma.
    Bort med mobbnings-TV! Skärpning!!!!

    SvaraRadera
  18. Jag förstår varför det skapades en grupp på facebook, "Vi som hatar jurymedlemmen Thomas Deutgen i dansbandskampen", DIREKT efter att lördagens program slutade...

    SvaraRadera
  19. VILKEN FEG KRAKE DU ÄR, Deutgen!
    Ge sig på tonårskillar i TV vågar du men inte försvara dig här på bloggen tros så massiv kritik.

    SvaraRadera
  20. Oj vad rivigt det var här då. Alla ställer upp i kampen på samma villkor.
    Min sambo var med förra året och Tomas var hård där oxå. Skickar man iväg sina barn till tv så borde man väl vara förberedd på att det kan bli hårt. Tomas kan väl inte stryka medhårs bara för att nåns mamma gjort misstaget och låta sina barn synas i media.
    Tål man inte leken kan man stanna hemma!

    I örat på musikörat: Innan LK var med i DBK så var det renodlade danskvällar. Då var det mycket få som stod längst fram och bara tittade. Men tv förändrar och Sony förändrar.

    SvaraRadera
  21. Jag håller verkligen inte med Thomas Deutgen i sin sågning av 90´s Avenue! Men jag har fått min möjlighet att ge ett yttrande! Deutgen har avgivit sin uppfattning i frågan. Ibland är man överens, ibland inte! Så alla ni som återkommer med negativa synpunkter i denna fråga, ge er och gå vidare annars får ni väl söka krishantering om det är så svårt att acceptera!

    SvaraRadera
  22. Mats Berg: Att starta en grupp på facebook ang hur mycket man hatar något är synnerligen skitlarvigt.

    SvaraRadera

OBS: Stötande och kränkande kommentarer kommer att plockas bort...