söndag 20 december 2009

Fantastisk final!

Så var det över, Dansbandskampen 2009! En lördag som började tidigt, redan vid 10 på förmiddagen med ljud- och bildrepetitioner. Sen möte aom kvällens program där vi var överens om att i juryn vara positiva i våra omdömen. Alla band i finalen var ju bra och därför ska också våra omdömen vara i huvudsak positiva. Visst kan man hitta fel hos alla band, men också bra saker, och då gäller det att plocka fram de i första hand.

Och det blev riktigt rafflande. Blender och Date åkte ut i första omgången, synd för Blender eftersom det låter riktigt bra om dem. Men de hade aldrig något upparbetat folkligt stöd och då är det svårt att ta sig vidare. Date tog sig inte ens till sina andra låt ifjol så att de kom till final i år får verkligen ses som en seger.

Zekes ska också se sin medverkan som en seger. Att ha fullbokad spelplan 2010 efter bara ett par minuter i tv talar sitt tydliga språk; kvalitet hålleir alltid och det går inte att lura tv-tittaren.
Några som också får större publik är förstås Torgny Melins. Jordnära goa gubbar som spelar med hjärtat. Nog så viktigt!

Titanix tvåa. Det var överraskande! Men logiskt eftersom de varit ständiga tvåor i stort sett varje gång. Inte min musikaliska favoriter, men i kombination med vinnarna blir det lysande ute på turné. Ett modernt band och ett "utstickande" band lockar verkligen många människor, det är jag övertygad om.

Vinnarna blev Playtones. Mitt övertalningsförsök hos dem lyckades och det är verkligen roligt att de vann. "Det är ju inget riktigt dansband" säger inskränkta dansgnällisar. Ungefär som man måste vara licensierat dansband, eller vara auktoriserad? När är man ett "riktigt" dansband? Måste man ha funnits i 30 år? Måste man ha spelat på vissa ställen för sk "dansare"? Playtones är ett band som kan spela för sittande publik på ett konserthus, för fyllon på krogen och för glad dansmusik på logen. Det är mycket få band som klarar det, att Playtones vinner Dansbandskampen och har de egenskaperna är bara att gratulera. För dem och hela dansbandskulturen! För vad den kulturen behöver är band som drar ut NY publik på dansbanorna. Annars kan arrangörerna läggga ner och de sk "dansarna" stanna hemma. För Sverige behöver band som är breda. Som lockar ut människor som aldrig annars skulle gå på dans, precis som Larz-Kristerz ifjol. Om ett typiskt svenskt dansband vunnit skulle det möjligen vara en seger för danspubliken, men knappast upphetsande och något nytänk för nyfiket intresserade svenskar.

Och som jag skrev nyss, tv-tittarna kan inte luras. För hemligheten med Playtones framgång är att det svänger! Enkel dansant musik som går "back to basic". Jag är övertygad om att Playtones behövs i dansbands-sverige och kommer att få många danspalats att svänga.

Själv tar jag nu en paus från dansbandsjobbet. Julen ska firas och sen ut på några dagars signeringsturné i landet. Sen blir januari en månad blandad med lite jobb och lite ledighet. Det blir skönt med en lugn start på ett troligen intensivt dansbandsår 2011...

4 kommentarer:

  1. Hallå Deutgen! Jag kanske vänder mig till helt fel person nu men jag måste bara fråga om du vet om Zekes andra låt ( den nyskrivna ) kommer att släppas inom det snaraste? Kommer den att släppas överhuvudtaget? En sån dansbandsdänga var längesen jag hörde. Jag är 24 år och är uppväxt med dansbands galna föräldrar. Hur många nyårsaftnar har man inte firat på ett dansställe i sina dar?! Haha! Hatade musiken som tonåring, men nu på "äldre dagar" har jag börjat uppskatta det igen. Hoppas för mitt liv att Kitty Jutbring inte får rätt, att dansbanden kommer dö ut med oss 80-talister. Nejnej, dansband ska leva :D Hoppas du kan svara på min fråga angående Zekes låt där. Den var ruskigt bra. Gåshud ända ner till tårna ;) Tack för att du brinner för dansbandsmusiken och står för det!

    Mvh Josefin

    SvaraRadera
  2. Deutgen de gäller att stå för att vara dansband:

    Hej Deutgen ! Måste börja med att säga att jag tillhör inte dom så kallade " Dansarna",Jag är en som verkligen brinner för dansband, och dansar med alla så väl moget som modert. jag brukar i vanliga fall vara helt enig med dig men inte denna gång.
    De är möjligt jag är en inskränkt dansgnällis men The Playtones var fel vinnare enligt mig, till att börja med så är inte The Playtones ett dansband,jätte duktiga musiker och rolig musik absolut som även jag kan tycka om. Men inget dansband !.
    För att svara på din fråga vad ett dansband är, så måste ju för de första bandet själv kalla sig för det och stå för att vara dansband och inte rocka Billy som i detta fall, Hade The Playtones sagt vi är ett dansband så hade jag inte gnällt över deras vinst.

    Hela konceptet med Dansbandskampen är att ut se ett dansband inte rocka Billy som de blev nu hela konceptet faller genom som ett kort hus.

    Att genern behöver bredas och få ut nya dansare håller jag med om, Men se på tex. Scotts och LK som stå för att vara dansband och dom har lockat nya människor att dansa, de går att locka ut människor på dansgolvet de tvivla jag inte på.

    Som ex. i årets dansbandskamp har du ett band som Zekes som kommer locka yngre att börja dansa precis som fjolårets Scotts, så för mig hade de bandet vart en mer värdig vinnare än The Playtones.

    I Övrigt önskar jag en god jul och gott nytt år,
    och hoppas på ett bra dansbands år 2010.

    SvaraRadera
  3. Zekes släpper sin andra låt på den fullängds-cd de ger ut i slutet av januari, då är det bara att spela den!

    SvaraRadera
  4. Tack du underbara människa för att du förgyllt våra helger under dansbandskampen! Hoppas du får en fin jul o en skön ledighet! Kram Anna

    SvaraRadera

OBS: Stötande och kränkande kommentarer kommer att plockas bort...